Tajemství českých mostů

Skryje

Poměrně nenápadná obec, ukrytá před zraky civilizace, obklopená několika řadami rekreačních chat, se okolnímu světu otevřela především zásluhou výstavby unikátní ocelové mostní konstrukce přes řeku Berounku.
Původní projekt pamatoval na tři mostní oblouky s dolní vodorovnou mostovkou, přičemž se od původního záměru upustilo a nakonec byl postaven pouze jediný celistvý oblouk. Celá konstrukce je spojena nýty, jde sice o typickou stavbu z konce 30. let, ovšem její rarita spočívá v něčem jiném. S její výrobou se započalo na počátku druhé světové války ve vítkovických železárnách a mělo jít původně o železniční most postavený na území Podkarpatské Rusi.
železniční most
Práce na jednotlivých komponentech byly dokončeny až po válce a hotová konstrukce, již uložená na speciální vlakové soupravě, byla nakonec dopravena v roce 1948 do Skryjí a upravena pro silniční dopravu. Stavba slouží již 70 let svému účelu. Zajímavé je, že se po klenutém oblouku kdysi pokusila přejít z jedné strany na druhou jedna dívka, což se jí také podařilo, ale rozhodně se o podobný kousek nepokoušejte.
běh na mostě

Jizerský zubačkový most

Mezi městečky Harrachov a Tanvald na rozhraní Jizerských hor a Krkonoš byla na počátku 20. století vybudována vlaková trať, která je považována znalci z oboru za jednu z nejnáročnějších, co se týče výstavby. Zároveň jde o stavbu velmi působivou, jízda vláčkem je v této krajině opravdu zajímavá. Její součástí je most nad řekou Jizerou, odkud spatříte jako na dlani hluboký říční kaňon. Most není přístupný pěším chodcům a tak lze jeho konstrukci obdivovat pouze z dálky.
runcorn most

Stádlec

V polovině 19. století vládl Evropě Empír. Tato odnož klasicismu, napodobující starověká monstra římského impéria, dala podnět ke vzniku mostu v Podolsku, jež překlenul údolí Vltavy. Stavitelem byl jistý Vojtěch Lanna, který se však nedožil výstavby Orlické přehrady – možná by se podivil nad tím, že přehrada místo, co důvěrně znal, zatopila, a že jeho úchvatný řetězový klenot byl přemístěn v celé své kráse jako funkční celek na řeku Lužnici mezi obce Stádlec a Opařany. V roce 1975 tu byl slavnostně uveden do provozu a můžete se po něm projít pěšky nebo projet autem i dnes.

Posted in Nezařazené